Friday, April 13, 2012

Cik Marina di Kebun Sayur.


9.30am

trutt..
trutt...
trutt...

Telefon bimbit aku berdering. Bunyi tu kasi klasik sikit pasal nak tonjolkan bunyi telepon tu. Karang aku telak rington betul korang ingat aku menyanyi pulak. 

Mulut rasa macam nak maki, mata pulak terpejam lagi. Celake mana call pagi pagi ni, tak reti nak sarapan dulu ke.Telepon pulak jenis mengada ngada nak duduk tepi telinga. Aku punya tidur ni pulak pesen mata tertutup tapi hati sama telinga hidup, Orang call kompomkompom terus masuk ke telinga. Hatta kuman jiran sebelah berdehem pn aku boleh dengor. Inikan pula deringan telepon yang bunyi dah pecah macam celaka tu.. . Punye hebat aku punya tidur..

 Aku capai gagang tengok kat skrin keluar nombor 034XXXXX. Aku syak dah ni mesti nombo pejabat pejabat. Dalam hati dah pikir ni mesti orang pejabat call suruh interbiu. Diorang ni pesen tak reti nak buat appointment dulu ke bila nak call orang, apa dia ingat dia ja ada appointment. Ni tidak, main call sesedap jari  nak tekan je. Mana tau orang tu tengah nak beranak engkorang pegi call dia. tak ke susah baby tu nak keluar. nak meneran satu hal, hal cakap telepon satu hal.

Tengah mamai mamai lagi tu aku gagahkan tangan nak tekan button hijau. 

Hello? aku menyapa lemah.
Hello, err can i speak with Mr Ridhwan please? 
Suara seorang perempuan melayu yang mendayu dalam bahasa penjajah di hujung talian.
ah sudah. Bila pulak nama aku jadi ridhwan ni? bisik dalam hati. Kalau nak diikutkan yang keluar suara jantan, salah nombor pulak tu memang dah lame aku letak. Tapi mengenangkan si empunya suara adalah seorang wanita yang rupawan suarawan, aku masih steady untuk bercakap.
Ooo Sorry, wrong number. jawabku dengan ringkas dan manja.
Ohh. sorry sorry, not Ridhwan, are you Razlan? 
Fuck yu. razlan pulak dah? lepas ni sape pulak? Misbun Sidek? omelku dalam hati. untuk mengelakkan daripada dia menyebut setiap nama jejaka yang ada kat Malaysia ni aku terus memintas..
No no..im not Ridhwan, Razlan, Ruziman, Rasimon,Pokemon, or whatever. Im Izhar..
Ohhh sorry soryy sorry.. yes yes Mr Izhar right?
bla bla bla rimau bla bla lazat bla bla bla bla kucing bla bla anjing bla bla.......
So are you interested with this job?
Aku jawab dalam bahasa ibunda dengan lidah yang pantas dah fasih.
"TIDAK."
Wanita di hujung talian kelu serta kehilangan kata kata. Sangkaannya meleset, terdengar keluhan kecil di hujung suaranya. Tidak semena-mena  terbit rasa simpati terhadap wanita itu. Bab lukakan hati perempuan ni bukan kerja aku..kahkahkah. lalu aku menyambung percakapan.
Okey  okey nanti kalau saya dah ubah fikiran saya call nombo ni balik ye, Tq.

tuttttttttttttttttttt...


Ni celah mana dia dapat nombo aku ni??  Bila pulak aku eplai keje pengedar filter air ni ?

*Taktau la pulak aku puak MLM sekarang ni guna modus operandi  serang hendap ke telefon bimbit terus. 


No comments:

Post a Comment