Friday, April 27, 2012

Itu tugas Malaikat.

Duduk di kerusi biru berbingkaikan besi hitam. Mungkin untuk kali terakhir aku duduk di kerusi ini. Jendela di sebelah terkangkang luas. Bunyi angin menampar lembut dedaun di pokok yang entah apa namanya. Sedikit terganggu dengan bunyi ekzos kenderaan lalu lalang. Dengan fikiran separa sifar, jari jemari berusaha keras untuk mentafsir isyarat otak.Gagal.

Cuba lagi.


Tetap gagal.


Bola mata sesekali dilarikan ke luar jendela bagi membantu proses si otak sambil jemari mengetuk papan kekunci. Perlahan Terlalu padat ataupun terlalu kosong.. Isyarat yang dikeluarkan. Terhenti.




Walaupun secara zahirnya berkeadaan tenang ,batinnya penuh dengan konflik. Ya, aku terpaksa mengakui diri semakin sibuk sekarang, Sibuk berfikir.  Banyak sangat benda yang aku fikir. Sesekali rasa tidak tertanggung. Itu belum termasuk dengan sibuk berurusan. Urusan dengan tuhan, urusan dengan manusia, urusan dengan diri sendiri. Kadang kadang aku terfikir nak mencari sebuah backpack yang berkebolehan untuk terbang dan pergi sejauh mungkin daripada manusia manusia. Untuk menumpukan seenuhnya urusan dengan tuhan. Tapi aku tahu, itu bukanlah tugas seorang manusia. Tugas itu dipegang oleh sekalian para malaikat. Tiada urusan duniawi.


Berbekalkan pemikiran sedemikian, aku gagahkan diri juga untuk terus berurusan dengan mereka mereka ini. Manusia, binatang, dan alam. Terpaksa.


Entah bila akan berkesudahan.

!0.27 a.m

No comments:

Post a Comment